Museum Hulst

In het historische gebouw van het Refugium Ten Duinen, het vluchthuis van de cisterciënzer monniken, die van de 13e tot de 17e eeuw rond Hulst inpolderingen verrichtten, is het Museum Hulst gevestigd.

Vanaf september 2018 bestaat de mogelijkheid om in het museum rond een 3-tal educatieve projecten te werken met de klas.
 

Kogels en kanonnen

 Waar richt dit kanon op? 

Welke kogel trof doel?

Wie zijn deze mannen?

Op deze vragen en meer geven Museum Hulst en de Werkgroep Archeologie Hulst graag een antwoord. Het project ‘Kogels en kanonnen’ is goed in te passen in geschiedenislessen van het tijdvak Steden en staten met als thema Middeleeuwen, vestingstad in de 16e en 17e eeuw en/of de 80-Jarige oorlog. Tevens sluit het bezoek prima aan bij de Canon van Nederland: Willem van Oranje, van opstandige edelman tot ‘vader des vaderlands’.

Op drie locaties in de binnenstad van Hulst krijgen de leerlingen op interactieve wijze een indruk van het leven in deze periode van onze historie. Leerlingen brengen een bezoek aan het museum met zijn Vestingkamer, ze zien een film over de geschiedenis van Hulst in het ‘s Landhuis en kunnen na een bezoek aan de Bollewerckpoort een stadswandeling maken over de wallen van Hulst.

Na afloop krijgen de leerlingen een werkboekje waar zij hun ervaringen in kunnen verwerken.

Vereist aantal begeleiding school: drie volwassenen.

Tijdsbeslag: In overleg, maximaal 2 uur.

Vervoer: door de school te regelen.

Te combineren met: een groepswandeling over de wallen in Hulst.
 

Archeologie: Zelf spitten in het verleden

Project door Werkgroep Archeologie Hulst en Museum Hulst

Vuurstenen

Archeologen

Hunebedden

Vuurstenen en hunebedden herinneren aan een ver verleden. In dit project brengen de leerlingen een bezoek aan de museumkelder voor een korte toelichting op de vondsten en het werk van een archeoloog. Daarna gaan ze naar ’s-Landshuis voor een doe-circuit in groepjes van elk ongeveer vijf kinderen. In het circuit werken ze met een metaaldetector, slaan ze vuur en malen ze graan. Bezigheden uit het verleden maar ook in vele landen nog steeds werkzaamheden van tegenwoordig. De les sluit goed aan op de Canon van Nederland met als venster: Hunebedden, jagers en boeren.

Vereist aantal begeleiding door school: twee volwassenen.

Tijdsbeslag: In overleg, maximaal 2,5 uur.

Te combineren met: een groepswandeling over de wallen in Hulst.

Vervoer: door school te organiseren.
 

Op stiel gaan: Verloren gegane beroepen

Speurtocht in Museum Hulst

Nu is dit een...?

Welk vak is dit?

Dit doet je denken aan?

Op stiel gaan betekende vroeger dat je in de leer ging om een beroep onder de knie te krijgen.  In Museum Hulst zijn een flink aantal beroepen van vroeger terug te vinden. Aan de hand van een aantal tentoongestelde voorwerpen kunnen de leerlingen in kleine groepjes het museum zelf doorzoeken naar het bijpassende ambacht. En natuurlijk krijgen ze de nodige informatie over deze oude beroepen. Het bezoek is tegelijkertijd goed in te passen in het venster van de Canon van Nederland waar aandacht besteed wordt aan de opkomst van machines en de industriële samenleving.

De speurtocht wordt afgesloten met een korte demonstratie over het gieten van tin.

Vereist aantal begeleiding school: twee volwassenen.

Tijdsbeslag: In overleg, maximaal 2 uur.

Te combineren met: een groepswandeling over de wallen in Hulst.

Vervoer: door de school te regelen.

Praktische informatie

Groep 7/8

Steenstraat 28 4561 AS Hulst

1 tot 25 personen

cultureel erfgoed

donderdag, vrijdag, maandag, woensdag

Klik hier

Vanaf schooljaar 2018/2019 is het mogelijk om bij een bezoek aan Museum Hulst te kiezen voor één van de drie educatieve projecten: "Kogels en kanonnen", "Archeologie" of "Op stiel gaan: Verloren gegane beroepen". Geef je voorkeur aan bij inschrijving!

Reserveer nu

Reserveer

Museum Hulst

...